Wij hebben zon!

wijwillenzonners helpen elkaar

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Chint 2.8 omvormer met succes gerepareerd!

Chint 2.8 omvormer met succes gerepareerd! 1 week 4 dagen geleden #11843

  • gjverheij
  • gjverheij's Profielfoto
  • Afwezig
  • Nieuw
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 2
Beste allemaal,

Nog net voor het opheffen van het forum kan ik jullie nog wat berichten over mijn chint 2.8 omvormer die na 6,5 jaar niet meer verder wilde. Ik heb gebeld met Libra Energy. Omdat de fabrieksgarantie reeds verlopen was konden zij niets meer doen dan een mail met instructies sturen, zie onder.

Ik heb gekozen om de omvormer te repareren omdat ik verwacht dat zón apparaat makkelijk 10-15 jaar mee zou moeten kunnen. Gelijk een nieuwe kopen geeft ook weer een behoorlijke CO2 uitsttoot voor het fabriceren hiervan.

Ik heb contact opgenomen met Paul Cornelissen (zie onder) die mij vertelde dat de chint twee bekende problemen heeft die zijn te wijten dat er gekozen is voor te goedkope onderdelen. Een van beide problemen was ook in mijn situatie het probleem, beiden zijn gemodificeerd. De Chint omvormer opgestuurd via post.nl en vier dagen later weer gerepareerd terug ontvangen. Inmiddels hangt de omvormeer weer en is er weer stroom geproduceerd.

Gert-Jan Verheij, Groningen



Mail Libra Energy:
Is de omvormer echt kapot?

De meest voorkomende fouten zijn:

EEPROM
GFCI
Alleen rode lampje brandt
Omvormer doet helemaal niks meer
Is er een andere foutmelding? Neem dan contact op met Libra service via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



U kunt in alle gevallen de omvormer het beste resetten en kijken of hij daarna weer in bedrijf gaat en of de foutmelding weg gaat (en blijft).



Omvormer resetten

Zet, op een dag met voldoende licht en instraling, eerst de DC-switch* van de omvormer uit en vervolgens de groep in de meterkast uit (knopje omlaag).
Wacht minimaal 2 minuten
Zet vervolgens eerst de groep in de meterkast weer aan (zwarte knopje omhoog) gevolgd door de DC-switch* van de omvormer.



Doet de omvormer het nog steeds niet? Dan is deze waarschijnlijk kapot.

Indien u de omvormer korter dan 5 jaar geleden heeft aangeschaft, dan valt deze nog binnen garantie.
U kunt deze mail beantwoorden en de volgende gegevens vermelden:



Serienummer van de defecte omvormer
Aanschafnota
Uw naam- en contactgegevens
Afleveradres en voorkeuzedag voor eventueel een vervangende omvormer



Indien u de omvormer langer dan 5 jaar geleden heeft aangeschaft, valt deze buiten garantie.

Wij adviseren u in dat geval de volgende omvormers als vervanger voor uw huidige systeem.



Ter vervanging van uw Chint 1.5; de Solis** mini 1500
Ter vervanging van uw Chint 2.8; de Solis** 3k
Indien u gebruik wilt maken van de monitoring functie dan kunt u hierbij een WIFI-, of LAN stick aanschaffen.




Reparatie

In sommige gevallen is reparatie van de omvormer ook mogelijk. De prijs hiervoor ligt meestal tussen de € 150,- en € 400,-. Dit doen wij niet zelf, maar daar kunt u contact voor opnemen met InterPaul. Zij zijn gevestigd in de omgeving Gouda en te bereiken via:

Paul Cornelissen

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.





DC-Switch*

Sommige Chint omvormers hebben een interne DC-switch, dat is een draaiknop ONDEROP de omvormer. De overige omvormers hebben een externe DC-switch, dat is een apart kastje naast de omvormer en die ziet eruit zoals de foto hieronder:






Montage

Zie onderstaande link voor een uitleg van het monteren van de nieuwe omvormer:





Met vriendelijke groet,


Libra Energy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden