Wij hebben zon!

wijwillenzonners helpen elkaar

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Chint PV-logger

Chint PV-logger 2 jaren 4 weken geleden #1813

• Jan-kW
  • Jan-kW's Profielfoto
  • Afwezig
  • Junior
  • Ontvangen bedankjes 1
Kent iemand dit apparaat, c.q., heeft er al ervaring mee? Het lijkt mij wel wat, alleen vreemd dat er geen kastje omheen zit en je zelf een dc-voeding moet toevoegen/aansluiten.

Het staat hier:

fp4all.com/index.php?main_page=product_i...0_71&products_id=188

Ik ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Chint PV-logger 2 jaren 3 weken geleden #1825

• GLD
  • GLD's Profielfoto
  • Afwezig
  • Junior
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoi jan,

Dit is een insteekkaart die je in de Chint moet steken. Hierdoor heb je ook geen kastje nodig B)

Voor zover ik het begrijp zit er voor het uitlezen van de grafieken wel een abonnement aan vast. PVouput is gratis! En met een beetje knutselen kan je ook zelf iets bouwen met een RS232 kabeltje en een oud PC’tje. www.berkenwoude.net/zonnepanelen Vermoedelijk is dat voordeliger dan de oplossing van fp4all.

Ik ben benieuwd naar wat je gaat beslissen ;)
Laatst bewerkt: 2 jaren 3 weken geleden door GLD.

Re: Chint PV-logger 2 jaren 3 weken geleden #1826

• Jan-kW
  • Jan-kW's Profielfoto
  • Afwezig
  • Junior
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank je wel voor je snelle reactie. Dat van een abonnement had ik wel begrepen maar in de beschrijving heb ik niet kunnen ontdekken dat de print ingebouwd moest worden. Dat inbouwen zou ik nog wel moeten kunnen met mijn elektronica-achtergrond maar de vraag is: wat zegt de firma Chint daarvan met betrekking tot de garantie?
Op zich leek mij het een mooie oplossing omdat je niet permanent een PC of laptop aan moet hebben staan (zonde van onze zonnestroom) om te loggen want opslag op een USB-stick is bij dit apparaat ook mogelijk.

Ik ga eerst proberen wat ik met een oude laptop met de Sunprofit-software van Minke Bergsma (mijnzon.info, gevonden op dit forum) erop kan bewerkstelligen. Ik heb inmiddels een RS232 > USB-kabel besteld en die zou vandaag aan moeten komen. De laptop die ik heb zou aan de eisen moeten voldoen wat betreft slaapstand/stand-by maar ik heb zo mijn twijfels. Als het echt lukt, d.w.z. de laptop wordt automatisch wakker bij zonsopgang en gaat slapen bij zonsondergang, dan gaat de vlag uit.

Overigens, ik heb allerlei 'monitoring-oplossingen' gevonden en bekeken en ben op typische nadelen gestuit.
Bijvoorbeeld de systemen, gebaseerd op het meten van de uitgaande wisselstroom, werken (op één na), allemaal met een stroomlus(je). Niet zo nauwkeurig maar er is vaak wel sprake van een draadloze overdracht vanaf het meetpunt met soms de mogelijkheid de opgeslagen data van enkele weken te dumpen op een PC of laptop.

De Sunwatch 25 van Mastervolt (Amsterdam) heeft een betere meetmethode omdat de sensor echt galvanisch gekoppeld is aan de bedrading (althans dat neem ik aan, op basis van de beschrijving) en ik neem aan dat het apparaatje dan ook zo slim is tegelijkertijd de spanning te meten, ergo dat er een echte vermogensberekening gerealiseerd kan worden.
Het nadeel van dit apparaat is echter dat het weliswaar meetwaarden van meerdere dagen opslaat maar dat er geen mogelijkheid is deze te exporteren voor opslag en analyse. Grappig is dat, bij navraag bij Mastervolt of er misschien een nieuwe versie van dit apparaat met externe uitleesmogelijkheid in de pijplijn zit, de medewerker verbaasd reageert want hij heeft nog nooit van de Sunwatch 25 gehoord. "Waar op de site staat dat dan?" is dan de vraag.
Mijn vraag was in ieder geval al wel beantwoord.

Nu eerst maar eens kijken of de opzet met kabeltje en software aan de praat te krijgen is.

Groeten uit zonnig Gouda (op dit moment 12:40 u ca 1900 W opbrengst)

Re: Chint PV-logger 2 jaren 3 weken geleden #1841

• RienL
  • RienL's Profielfoto
  • Afwezig
  • Senior
  • Ontvangen bedankjes 13
Als een van de ontwikkelaars van de PV-Logger even een reactie. Ikzelf ben ook begonnen met loggen toen mijn Chint regelmatig de tellers resette (gelukkig nu verholpen). Eerst met een oude laptop met Perl script en daarna met een uController kitje. Maar die oude laptop begaf het en verbruikte toch nog 20-40 Watt per uur en dat uController kitje zat in een lelijk kastje. De Chint heeft een standaard uitbreidingsslot een beetje vergelijkbaar met een PC insteek kaart waar normaliter de RS485 uitbreidingskaart ingaat (het afdekplaatje met 2 schroeven net achter de 230V aansluiting). Via dat uitbreidingsslot krijg je voeding voor de uController direct via de zonnepanelen en je hebt direct communicatie met de Chint net zoals de RS232 aansluiting. Toen besloten we het wat serieuzer aan te pakken.

Installatie van de PV-Logger is dan ook niet meer dan 2 schroeven van het afdekplaatje losdraaien, printje erin schuiven en het nieuwe afdekplaatje weer vastschroeven. De enige aansluiting die dan nog nodig is een ethernet kabel. Met een beetje mazzel heb je die in de buurt en anders kan je via een standaard homeplug (nl.wikipedia.org/wiki/HomePlug) wel bij je ethernet router komen. En een power line aansluiting heeft de Chint in ieder geval ;-). Optioneel kan je er nog een USB memroy stick insteken om de log resultaten op bij te houden.

Dan over de prijs. Het doel van de PV-Logger was een goedkoop logging systeem te maken dat makkelijk door de meeste mensen te installeren is. De PV-Logger is denk ik redelijk vergelijkbaar in kosten met een zelfbouw Arduino printje met Ethernet, voeding, kast en kWh meter. Een oude afgeschreven PC met RS232 kabel is goedkoper maar dat vond ik zelf onhandiger en het verbruik zat me ook niet lekker. Andere commerciele aanbiedingen zijn meestal duurder AFAIK. Als we eventueel grotere aantallen van het printje kunnen verkopen zouden we nog wat aan de prijs kunnen doen.

Dan over de website logging. Het gebruik van de logging website zit er voor de eerste periode sowieso bij de prijs in. Na die periode kan je kiezen of je nog wel verder wil loggen op de website. De PV-Logger doet ook al erg veel zonder de website. De PV-Logger is zelf een webserver en je kan er dus naar toe browsen en kijken hoe de panelen functioneren. Je kan loggen naar een USB stick en je logging resultaten analyseren in bv EXCEL (handig als er problemen optreden). De PV-Logger houd zelf een grafiek bij van de huidige dag en de opbrengsten van het afgelopen jaar en welke foutmeldingen de Chint genereerd. Verder kan je optioneel instellen dat je een email/SMS krijgt als de inverter opstart, uitgaat (met de dagopbrengst), er errors optreden, een week overzicht, etc. Dat dus allemaal zonder website logging. De website geeft nog extra mogelijkheden voor een externe opslag van de gegevens, vergelijken met andere systemen, uitgebreide data analyses, overzichtelijke rapporten. Een demo van de website staat op: www.fp4all.org/demo/

Meer info over de PV-Logger staat hier: www.fp4all.org/FP4All_PV-logger_leaflet_feb.pdf
Bedankt door: mjeuring, Geertjuh

Re: Chint PV-logger 2 jaren 3 weken geleden #1844

• mjeuring
  • mjeuring's Profielfoto
  • Afwezig
  • Goud
  • Ontvangen bedankjes 17
Goed initiatief.
En als het nu ook nog mogelijk is om hem dusdanig te configureren (via een webinterface) dat de data geupload wordt naar b.v. pvoutput.org dan schaf ik er eentje aan en gaat de finder + arduino op Marktplaats :-D

Marinus

Re: Chint PV-logger 2 jaren 3 weken geleden #1871

• HenkV
  • HenkV's Profielfoto
  • Afwezig
  • Nieuw
Rien,
Prima verhaal. Ik heb een CPS SC2.8KTL. Toch even wat vraagjes voor ik bestel omdat ik me er tot nu toe niet zo in verdiept had.
1. Ik neem aan dat het kaartje ook in mijn type te gebruiken is?
2. Naast de aansluitmogelijkheden voor het insteekkaartje heb ik een RS 232 aansluiting. Welke info kan ik daar uithalen? Ik neem aan dat de inverter zelf geen data opslaat?
3. Hoeveel MB is de dagelijkse info die ik via het kaartje ophaal? Hoe groot moet mijn USB stick zijn als ik bijvoorbeeld een keer per week de USB stick overzet naar Excel files?
4. Je zegt dat de PV Logger zelf een webserver is. Betekent dit dat ik zonder abonnement toch mijn eigen inverter life aan het werk kan zien? Ook downloaden?

Groet,
Henk
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden